dilluns, 12 de setembre del 2016

1r. ESO. Continguts i criteris d'avaluació

Continguts

El material de la música
1.Qualitats físiques i psicològiques del material sonor.
2.Condicions perquè el so, el soroll i el silenci esdevinguin música.

Les maneres com s’escolta la música
1. Escolta sensorial.
2. Escolta emocional.
3. Escolta analítica.
4. Desenvolupament de l’escolta reflexiva.

Els elements bàsics que constitueixen el discurs musical
1.El llenguatge musical i la lectoescriptura (convencional o alternativa) que faciliten la comprensió musical.
2.Fonaments del ritme: la pulsació, l’accent, el compàs i el moviment.
3.Patrons rítmics bàsics i transferència cap a altres músiques de l’entorn de l’alumnat.
4.Fonaments de la melodia: escala, interval, alteracions, frase, tema, estructures melòdiques simples, canvi de to i de mode, dinàmica.
5.Fonaments de textura musical: textura monòdica i polifònica.

Elements bàsics d’organització de la música: repetició, variació i contrast. Estructures per seccions.
1.Criteris per a l’anàlisi auditiva de les estructures per seccions: binàries, ternàries i altres combinacions.
2.Estructures en les músiques properes i quotidianes de l’alumnat.

Organologia dels instruments i criteris de classificació per famílies i agrupacions.
1.Fonaments acústics dels instruments.
2.Timbres dels instruments més representatius de la cultura pròpia.
3.Formacions instrumentals estandarditzades.

Fisiologia de la veu i classificació per criteris de gènere i tessitures.
1.L’aparell fonador, el canvi de veu i les pràctiques vocals saludables.
2.Tessitures i timbres vocals.
3.Criteris de classificació i identificació auditiva de formacions vocals estandarditzades.

Criteris d’avaluació
-     -  Identificar auditivament i representar gràficament les qualitats físiques del so, argumentant les raons per les quals el material sonor passa a considerar-se música.
-         -  Comparar i establir les diferències entre les diverses maneres de percebre la música.
-      -  Reconèixer auditivament i expressar oralment i per escrit, amb grafies convencionals i/o alternatives, els elements i els patrons musicals bàsics que organitzen la música (ritme, melodia, textura, timbre, estructura i dinàmica).
-         -  Comunicar els atributs que defineixen els estils musicals que tenen més presència en l’entorn social.


 Continguts

Interpretació musical amb la veu, els instruments, el cos i suports TAC.
1.Repertoris propers a l’alumnat amb estils i gèneres diversos aptes per ser interpretats individualment o en grup.
2.Eurítmia, extraversió, expressió i comunicació.
3.Procediments i estratègies d’estudi d’un repertori, tècniques d’assaigs, caracterització del treball col·laboratiu i elements per analitzar la producció.
4.Instruments variats per interpretar (escolars i d’altres que puguin ser aportats per l’alumnat).
5.Eines TAC: editors de partitures i de so, seqüenciadors, plataformes multimèdia i dispositius variats.
6.Tècnica dels instruments, assaig i interpretació del repertori a parts iguals i/o diverses, cura dels materials i equipament del centre.
7.Tècnica vocal, assaig i interpretació monòdica i/o polifònica del repertori.
8.Pràctiques saludables i cura de la veu com a instrument privilegiat d’expressió i comunicació musical.
9.Tècnica corporal, rítmica, moviment, percussió corporal, sincronització, coreografia i coneixement del cos. Pràctiques posturals saludables.
10.Criteris per integrar la interpretació musical en projectes disciplinaris o transdisciplinaris.

Creació musical: composició i improvisació amb la veu, instruments, cos i suports TAC.
1.Pautes orientadores per crear fragments i peces musicals breus, en format d’aprenentatge cooperatiu.
2.Criteris per combinar els instruments, la veu, el cos i les TAC en les creacions.
3.Pautes per improvisar individualment o col·lectiva fragments amb instruments, la veu i el cos, amb suport d’acompanyament en viu i/o bases pregravades.
4.Pautes per integrar la creació musical en projectes disciplinaris i transdisciplinaris.
5.Pautes per reflexionar i valorar la pròpia interpretació.

Criteris d’avaluació

-         -  Utilitzar els criteris de classificació dels instruments musicals i de les veus humanes per al seu reconeixement, creació o identificació.
-         -  Identificar auditivament el timbre dels instruments més representatius i les tessitures vocals.
-         -  Utilitzar les eines tecnològiques de suport a l’escolta, la interpretació, la creació i la recerca de coneixement.
-       -  Interpretar el repertori treballat a l’aula (amb instruments, veu o el cos) fent servir les tècniques adequades, amb sincronia, expressivitat, eurítmia i participació activa.
-          - Compondre i improvisar peces o fragments senzills seguint les pautes establertes i també de forma oberta.


 Continguts

Música i societat.
1.Característiques dels estils i gèneres musicals de més projecció en la societat contemporània.
2.Vocabulari i terminologia correcta per descriure, opinar i debatre sobre la música.
3.La relació de la música amb les altres arts.
4.La música com a font d’enriquiment personal, gaudi estètic i emocional.
5.Usos prosocials i altruistes de la música i la seva praxi

Criteris d’avaluació

-       -  Reflexionar i debatre amb respecte i empatia sobre les experiències d’aprenentatge musical a l’aula, tot aportant exemples i experiències pròpies de l’ús dels coneixements musicals en la vida quotidiana.
-         -  Establir les vinculacions de la música amb d’altres arts i usos socials.
-         -  Generar dinàmiques de treball col·laboratiu i d’ajut entre iguals en els procediments de pràctica musical.



                                                        

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada